sjukaste jag har varit med om

2011-04-25 | 18:36:00

Hade migrän, så jag la mig i sängen för att vila. Efter ett tag känner jag hur hela magen drar ihop sig. Lyfter upp täcket och ser att jag har en stor boll på magen. Ser ut som om en stor tennisboll flyttat in i magen på mig. När jag ligger ner syns det annars inte så jättemycket, inte sådär tydligt iallafall. Sen kände jag något som skulle kunna vara bebisen som rör sig. Det kändes som… hur ska jag förklara. Splatter? Helt otroligt!

vecka 16 idag förresten! (15+1)

”Din bebis är nu ungefär 80 gram och 11-14 cm stor! Det är inte bara fostret som växer, utan också livmodern och moderkakan blir större för att kunna försörja utrymme och näring till ditt växande barn.

Bebisen kan nu gripa med händerna, sparka och tillochmed göra kullerbyttor! Huvudet är nu upprätt och i ansiktet utvecklas muskler som gör att den redan kan grimasera, som att till exempel kisa, rynka pannan och öppna munnen. Skelettet har nu tillräckligt med kalcium för att kunna synas på en röntgenbild. Naglarna är väl utvecklade och benen är längre än armarna.

Då fostret rör sig allt mer och allt livligare så kan du möjligen börja känna dess rörelser i magen. En del kvinnor säger att det känns som gaser eller att magen kurrar. Om du inte känner bebisens rörelser ännu så ska du inte oroa dig, eftersom det kan dröja ända till vecka 20 innan du känner något.”

Det var jättesvårt att fånga på bild, det ser mycket mycket mycket större ut irl.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0