vecka 25

2011-06-29 | 15:05:00

”Barnet kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne har utvecklats. Barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. Redan från vecka 23 har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.”  -Vardguiden.se

Bebisen väger nu nästan 660 gram och är ungefär 35 cm lång från hjässa till häl. Nu har den fått lite kroppsfett och ser mindre ”mager” ut. Sinnenas utveckling har kommit en bra bit på väg. Undersökningar har visat, att ett 26-veckors foster reagerar på beröring. Om du lyser med en ficklampa på magen kommer bebisen att vända på huvudet, vilket betyder att synnerven har börjat fungera.” -Babycenter.com

 

Här har ni lillmagen. Frågan är ju varför den ser så himla liten ut på bilder när jag är ganska stor irl.. Nytt för den här veckan enligt mig själv då? KRAMP i vaderna. Herregud, detta måste vara den värsta smärtan jag har varit med om (hitintills…). Kan vakna när som helst på natten av att mina vader krampar, det gör så ont att jag  börjar gråta och bara vill slita av mig benet. För att bli av med smärtan ska man tydligen sträcka ut vaden, men det gör ju ännu ondare?! Detta är tydligen vanligt när man är gravid, men jag får inte ihop det… Kramp i vaden när man har bebis i magen? Himla mysko.

Melwin rör på sig nästan hela tiden. Flera timmar om dagen känner jag hans underbara sparkar och jag kan känna hur han vänder på sig eller vad han nu håller på med. Har försökt att fånga på film flera gånger, men han strejkar alltid precis när jag börjar filma. Hans favoritsysselsättning måste vara att sparka mig på revbenen, det händer oftast när jag sitter.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0