studsmattor

2016-05-26 | 14:02:00
Såg ett inlägg på fb där någon hade lagt ut en bild på en smart lösning till fjäderskydd, smart enligt hen alltså. Här har ni bilden från inlägget:
 
 
Visst ser det smart ut, OM det är tänkt att ha under kantskyddet och inte istället för. Det framgick i inlägget att hen inte hade råd (om jag minns rätt) att köpa ett nytt kantskydd. Bland kommentarerna var det många som tyckte att det var smart, lika många tycker som jag att det är livsfarligt. Det farliga i detta fallet är att en fortfarande kan fastna med benen mellan fjädrarna. Studsmattor är såklart farliga även med alla möjliga skydd men visst är det vår plikt som föräldrar att göra det så säkert som möjligt med både kantskydd och nät.  Någon skrev i kommentarerna att vi curlar barnen för mycket och borde sluta med alla löjliga skydd. Jag kan inte förstå hur hen tänkte. Precis som jag inte förstår hur en inte kan ha råd att köpa ett nytt kantskydd. Om en inte har tillräckligt bra ekonomi för att köpa skydd borde en inte ha studsmatta öht. Det är ungefär som att tänka "jag har råd att köpa bil, men inga bilstolar", "jag har råd att köpa en cykel men ingen cykelhjälm" eller "jag har råd att köpa båt men ingen flytväst". Visst är det farligt att åka båt, ifall den sjunker. Men vi försöker såklart förebygga drunkningsolyckor med att ha på oss flytvästar. 
 
När vi ändå är inne på studsmattor - låt INTE era barn hoppa studsmatta med leksaker på mattan, som tex bollar. Även det är LIVSFARLIGT på många sätt. Tänk att landa snett på bollen och bryta benet.. Aj! På vår gård är det några barn som brukar hoppa studsmatta, 3-5 st samtidigt och med 5-10 bollar. Dessutom med ett nät som är trasigt. Hur tänker föräldrarna då kan en ju fråga sig?
 
Så snälla snälla snälla föräldrar som låter era barn hoppa på studsmattor, se för guds skull till att den är så säker som möjligt. 
 
Då jag vet att "någon" kommer kommentera detta så, ja vi hade en studsmatta tidigare som inte hade nät och det gick inte att köpa nät till den då den var så gammal så benen passade inte fästena till näten. Melwin var dock 1,5 år och hoppade inte utan satt mest på den, under tiden som vi stod bredvid. När han lärde sig hoppa köpte vi en ny studsmatta, den vi har idag, och gav den andra till mamma och pappa. Den gamla används nu utan ben, så att fallet inte blir högt om barnen skulle råka flyga av den. 

Kommentarer
skriven av: Anonym

Hej!

Hjälp oss att skydda barnen med våra säkra studsmattor, springfree studsmattor finns nu i Sverige, utvecklad och patenterad för att göra den säker. Kolla på www.springfreeTrampoline.se och se hur en säker studsmatta ska vara. Inga fler brutna armar, ben pga osäkra studsmattor.

2016-05-31 @ 20:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0