nej till godis

2013-03-30 | 16:12:19
"Hej,varför får han inte äta godis? Och vad menar du med inte på väldigt läääänge? Mvh Jessica :-)"
 

Han får inte äta godis för att jag inte ser någon mening med att trycka i en 1,5 åring socker. Han fattar ju inte grejen med godis så varför jag ska "lära honom" att äta det? Det är ju mycket bättre med frukt! Sen är det inte så bra för hans tänder heller. Minns att jag fick någon kommentar om det tidigare i stil med "men han har ju bara mjölktänder så vad spelar det för roll om du ger honom socker som förstör dom, han ska ju ändå tappa dom!". Då kan jag kontra med att bvc sa att det är vad han äter nu i början som sätter grunden för hans saliv och det är ju den som ska hjälpa honom att hålla hans tänder starka sen när han är vuxen. Om man förstör det redan nu kan han få svaga tänder sen när han blir äldre. Alltså självklart går det inte att hålla honom borta från allt sött, han brukar ju få smaka glass, nyponsoppa osv ibland. Men att ge honom godis som typ bara är socker ser jag ingen poäng med. 
 
Så istället för lördagsgodis kör vi med en extra stor fruktsallad eller fruktbuffe, mycket godare och mycket nyttigare! Dessutom är det roligare att göra i ordning än bara ta fram en godispåse.

Kommentarer
skriven av: Anonym

Måste han vänta tills han får testa alkohol och leva livet tills han fyllt 20? Känns som att du är vääääldigt sträng :-)

Svar: Är jag sträng för att jag inte vill att han ska äta godis än? Jag har inte skrivit att han aldrig kommer få äta det, men jag tycker att 1,5 år är för tidigt. Han kan ju inte ens tugga sönder en godisbit än. Sträng är man kanske om man plockar bort ALLT socker, men som jag skrev så får han smaka glass, bakelser och sånt. När han förstår vad lördagsgodis är och ser att kompisarna får det kommer jag ju inte säga nej och ge honom en banan istället. Men än så länge kör vi på frukt:)
Jennica Björk

2013-03-30 @ 17:42:46
skriven av: Anne

Men vilket päron den där "anonym" är hahaha!! men dom ska finnas dom med.

2013-03-31 @ 09:15:17
skriven av: Ika

Tycker du gör helt rätt! Vi kommer inte heller börja med godis tidigt, varför ska man ens? Sen förstår jag inte hur andra ens ids lägga sig i och bry sig om varför han inte får äta godis nu. Det är ju bara bra att vänta så länge det går.

2013-03-31 @ 12:39:59
URL: http://emelieeriika.blogg.se
skriven av: Anonym

jag tycker du har helt rätt! förstår inte ens hur folk kan argumentera emot :s de e väl självklart att man håller sitt barn från socker så länge de går då man vet vad det kan orsaka!

2013-03-31 @ 17:51:38
skriven av: Nathalie

Tycker du gör helt rätt! Sen gör man ju självklart som man vill. Men ser inte heller någon anledning till att stoppa i en 18-månaders godis när de inte vet vad det handlar om. Travis fick smoothie, russin och små bokstavskex i sitt påskägg och det blev han överlycklig över. Strängt att inte ge 18-månaders godis som någon skrev hahah? Tycker mer det är idiotiskt att ge det isåfall.

2013-04-01 @ 20:08:11
URL: http://pinkyy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0