förlossningsberättelse / utdrag från blogg

2012-04-04 | 21:34:00
Fick önskemål om att jag skulle skriva en förlossningsberättelse. Det har jag redan gjort, fast på min gamla blogg. Men för er som vill läsa igen så kan jag publicera den igen och lägga till detaljer som jag inte hade skrivit.

VARNING FÖR LÅNG FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSE

Vi hade en tjurig liten bebis i magen, han ville verkligen inte komma ut till kylan. Han var beräknad att flytta ut till oss den 17e oktober. Vi väntade och väntade, gjorde allt för att få igång förlossningen men icket.

27 Oktober - Jag drog en fuling och ringde förlossningen och sa att han inte hade rört sig så mycket bara för att jag ville in och kika på honom med ultraljud. Och så blev det, vi fick åka in och allt såg bra ut. Vi planerade in ett möte för att prata om igångsättning.

 

30 oktober, utdrag från gamla bloggen


04:38 - Bara för att jag skriver det här inlägget är jag säker på att det kommer att avta.. Men har haft molande värk i ryggen i samband med rätt så kraftiga sammandragningar sedan klockan två. Dom är så pass starka att jag inte har kunnat slappna av och sova. Hoppas det är bebis som vill ut inom snar framtid!!!! Sammandragningarna kommer med ca 3 minuters mellanrum och är ca 50 sek långa. Håller tummarna för att det håller i sig!


05:08 – Och där tror jag att slemproppen (eller iaf delar av den) släppte. Något händer iallafall!

09:07 – aj fyfan. Det visade sig vara riktiga värkar. Har väckt Jakob som masserar min rygg genom värkarna nu. Har ringt och pratat med förlossningen så dom vet att det är på g. Ska dock försöka hålla mig hemma så länge som möjligt. Ska försöka hålla er uppdaterade!

17:14 - Kämpar på med värkarna som kommer lite när dom känner för det. De måste bli lite mer regelbundna innan vi kan åka in. Haft värkar i 12 timmar nu, segt.

Vi gick till pizzerian. Det var kämpigt att gå men vi gjorde allt vi kunde för att det skulle gå liiite snabbare. Vi köpte den fetaste pizzan och jag tryckte i mig så mycket jag kunde. Det ska tydligen vara bra med fet mat innan en förlossning. Det var jobbigt att gå hem.. Vi träffade på grannen som sa "jaha, är det dags nu?". Jag svarade "ja" men trodde inte mig själv. Trodde att han aldrig skulle komma ut, det blev ju så otroligt långdraget.


31 oktober, utdrag från gamla bloggen


06:05 - Har väldigt kraftiga värkar som kommer med 3-4 minuters mellanrum och är dryga minuten lång, så har dom varit sen igår kväll men nu är dom verkligen kraftiga. Men enligt barnmorskan på förlossnigen är det bara förvärkar...... Vilket jag inte kan hålla med om. Vi åkte in inatt vid 12 för att jag inte orkade mer. Jag fick en spruta i armen och vi blev hemskickade vid 1.. Sprutan tar tydligen bort förvärkar så att man får sova, men den stoppar inte förlossningsvärkar. Bara det att mina värkar är kvar tyder ju på att det inte är förvärkar..? Så jag har ändå inte sovit inatt, har legat och gråtit till varje värk.... Så jävla utdraget detta blev...

På 37 timmar har jag sovit sammanlagt 3. Jag är nådigt trött nu. Ska till specmödra idag klockan 11, får se vad de säger där. Stay tuned (detta inlägg tog 40 min att skriva).


11:57 - Har just varit på koll på specmödra. Det går framåt, sakta med säkert. Nu ska vi sätta oss i fiket en stund, det är fullt på förlossningen just nu så vid ett ska vi dit och förhoppningsvis bli inskrivna. Syns det att jag har ont?


16:17 på BB - Nu är vi inskrivna. Ska strax få morfin så jag får sova några timmar. Har lite fostervatten, om han inte kommit inatt så blir det igångsättning imorgon bitti.

Somnade vid 17, vaknade vid 23.

1 november

00:30 - Blev undersökt av en barnmorska och var då öppen 2-3 cm, hade väldigt ont och värkarna var tätare. Fick en rispåse som inte hjälpte speciellt mycket. Barnmorskan ringde till förlossningen för att höra om de tyckte att jag skulle flyttas dit.

00:52 - Flyttades från Antenatal BB till förlossningen. Värkarna blev kraftigare och kraftigare. Jakob hjälpte mig genom värkarna med knäpress, och jisses vad det hjälpte!

01:45 - Det hade inte hänt så mycket mer förutom att värkarna var kraftigare. Så vi bestämde att jag skulle upp och röra på mig en timme, om ingenting hade hänt då så skulle de ta hål på fosterhinnorna. Jag fick en gåställning och sen gick vi till dagrummet för att försöka se på tv, det gick dock inte så bra att koncentrera sig på något annat än värkarna så vi tog en liten runda på förlossningen och gick sedan tillbaka till vårt rum.

02:47 - De tog hål på fosterhinnorna, öppnades då direkt till 4 cm. Att jag skulle haft lite fostervatten var tydligen något som inte stämde enligt barnmorskan. Vattnet var klart och fint.

02:55 - Jag fick äntligen lustgas. Guuud så den hjälpte. Kanske var det mest för att man fick något annat att fokusera på - andningen. Mellan värkarna skrattade jag och Jakob åt varandra när vi var höga på lustgas. Jakob fortsatte att göra knäpress på mig under värkarna. Efter ett tag satte jag mig på en pilatesboll och lutade mot sängen med lustgasen i högsta hugg. Jakob satt och kollade på film och masserade min rygg samtidigt.

Utdrag från bloggen

1 november kl 03:50

Hejhej. Jag är full och Jakob ser på film och masserar min rygg.

 

04:20 - De höjde lustgasen. Jag var fortfarande bara öppen 4 cm. Allt stod still, och jag hade SÅ ont.

05:10 - Jag fick ryggbedövning som hade väldigt god effekt. Jag var så hög av lustagasen så jag märkte knappt när jag fick bedövningen, kände den inte speciellt mycket. Minns knappt att narkosläkaren kom in. Allt jag kommer ihåg är att jag satt på sängkanten med Jakob framför mig som pratade mig genom värkarna och sa åt mig att sitta still så att läkaren kunde lägga bedövningen. Men har fått höra i efterhand att jag tydligen tyckte att bedövningen gjorde ont att få, detta är dock inget jag minns. Lyckades slumra till och samla energi mellan värkarna som inte var lika kraftiga längre. Jag kände dom, men de gjorde inte alls lika ont som tidigare.

05:33 - Öppen 5 cm, men nu gick allt väldigt snabbt.

05:36 - De kopplade på CTG för att se så allt var bra. När jag fick värkar sjönk Melwins hjärtslag till 60 slag/minut, men återhämtade sig snabbt.

07:10 - Nu var jag öppen runt 10 cm. Vet inte exakt vilken tid men en liten stund efter det fick jag krystvärkar. Om jag ska vara ärlig så låg jag och skrek "JAG KÄNNER MIG BAJSNÖDIG, KOMMER ATT BAJSA PÅ MIG!". För precis så kändes det. Men jag fick höra flera gånger att det var lille Melwin som var på väg ut och att det var dags för mig att krysta. Låg på höger sida vilket var en stor påfrestning för höfterna och jag hade ont ett tag efter förlossningen. Jag hade världens bästa Jakob vid min sida som hjälpte mig ta i för kung och fosterland. Utan honom hade jag aldrig klarat det! Hur som...

08:09 - Blev jag mamma till världens finaste pojke! 3790 g och 54 cm kärlek. Han började gråta direkt och jag fick upp honom på bröstet. Pappa Jakob klippte navelsträngen. Vilken känsla. Helt otroligt. Lycka. Äntligen var du vår! Så underbar, så fin, så perfekt.


Kommentarer
skriven av: hannah

nu gråter jag... auh, så fint!

2012-12-11 @ 09:54:26
URL: http://hannahchristensson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0