förlossningsberättelse

2014-04-07 | 14:09:00
Nu tänkte jag skriva förlossningsberättelsen, men jag har inte fått alla papper än så jag vet inte om tiderna stämmer till tusen, men på ett ungefär iallafall. Enligt mig gick allt så himla snabbt den här gången, om jag jämför med förra då det tog 72 h från den första riktiga värken. Nu tog det ungefär 11 timmar så det är stor skillnad! Bjussar på en hel del bilder och tänker inte ursäkta mig för mitt utseende. 
 
31 mars, inne på 11e dagen över BF, klockan 02:00 ganska exakt, så började jag få sammandragningar och 'mensvärk' samtidigt. Dom blev, precis som förra gången, väldigt regelbundna på en gång och jag förstod ganska snabbt att det var på gång. Jag väckte Jakob efter några värkar och sa att jag fått värkar men att han kunde sova en stund till och att jag väcker honom sen när jag behöver hans hjälp. Han var jättetrött och fattade nog inte vad jag sa för han svarade med "okej" och började snarka 10 sekunder efter det hahah. (Jag hade inte hunnit somna innan värkarna började så den här natten blev det 0 h sömn för mig och ungefär 3 h för J)
 
02:51 Skrivet i anteckningar på mobilen: Väldigt regelbundna med 4 minuters mellanrum och ungefär 40 sek långa. Kan inte sova, spelar sudoku. 03:10 - Väckte Jakob, MÅSTE ha massage.
 
Så strax efter 03 fick Jakob börja massera min rygg men han somnade mellan värkarna, stackarn var så himla trött! Han fattade knappt vad jag sa till honom, bad honom att hämta en riskudde men han var helt borta i skallen och la en vanlig kudde på mitt huvud och sa "men tror du verkligen den här hjälper?". svarade ganska trött och irriterat att jag ville ha en riskudde, ingen vanlig. Men han förstod fortfarande inte vad jag snackade om utan stirrade bara rakt ut i rummet. Nu så här efteråt var det faktiskt ganska kul! 
 
Vi låg kvar i sängen, tog värk efter värk och klockade dom. Knappt 3 minuter mellan och ungefär 50 sek långa och jag kände för att ta ett kokhett bad. Men innan det ville jag ringa mamma och berätta att det startat, jag försökte hålla ut så länge som möjligt för jag ville inte väcka dom för tidigt, men dom skulle ju faktiskt hinna köra upp från Övik och jag visste inte hur länge vi skulle kunna vara hemma eftersom värkarna snabbt blev kraftigare och väldigt smärtsamma. Dom åt frukost sen började dom rulla mot Umeå. (Jag tänkte hela tiden att jag nog hade ringt dom för tidigt men nu så här i efterhand tycker jag att jag ringde i precis rätt tid för när dom kom kände jag att jag inte klarar en sekund till hemma).
 
Hoppade ner i badkaret strax efter att jag hade pratat med mamma och klockan var då 04:30. Det var knappt 2 minuter mellan värkarna och Jakob ringde förlossningen och berättade läget och dom tyckte att vi skulle komma in men vi var tvungna att vänta på mina föräldrar först. Så jag satt kvar i badet ett tag, Jakob fortsatte massera min rygg genom värkarna. Efter ett tag blev det för varmt så jag klev upp och klädde på mig. Men det tog lång tid med så täta värkar. Jakob höll på att betala några räkningar (det var ju den sista så dom behövde vi få iväg innan vi åkte in) så han fick springa mellan datorn (som var på laddning) och badrummet/sovrummet medan jag klädde mig. "NU JAKOB, KOM" så fick han fort leta upp mig och massera ryggen. 
 
Ringde mamma någon gång och frågade var dom var och när dom hade ungefär 20 minuter kvar så började vi göra oss i ordning och dubbelkollade så allt var packat i BB-väskan, på med skorna och jackan för att kunna åka iväg direkt dom kom. Strax efter 07 kom dom in genom dörren och jag hann säga hej till mamma och min bror innan vi hoppade in i bilen, pappa körde oss dit och det var skönt för då kunde jag ha Jakob bredvid mig i baksätet. Det tog väl max 10 minuter att köra till förlossningen och jag hade sjukt täta värkar, ungefär 1,5 minut mellan. Pappa var irriterad över att ingen i stan verkar veta vad man har en gaspedal till hahah. 
 
Mitt i en värk när vi väntade på mami, papi och bror
 
Vi parkerade precis vid ingången och jag fick ta tre värkar mellan bilen och dörren. Vi fick direkt komma in till förlossningssalen, lämnade papper och id till barnmorskan som skrev in oss klockan 07:30. Hon sa att det var lika bra att jag bytte om på en gång, så på med den vita skjortan/rocken/klänningen/pyjamasen eller vad det nu är för något och sen dags att kolla hur mycket som hänt. Jag var 'bara' öppen 2-3 cm men barnmorskan märkte vilken kraft det var i värkarna och hur mycket dom tog på mig så vi fick absolut inte åka hem. För omföderskor kan det ju gå hur fort som helst. 
 
 
Kopplades upp på ctg och låg i sängen ett tag, bad om att få lustgasen och den höll jag i handen hela tiden, enda tills Viggo kom ut. Till en början var den verkligen en stor hjälp!  Jakob hjälpte mig med knäpress och det var så himla skönt! Om man nu kan säga att något är skönt under en förlossning dvs haha. Tyckte dock att det var obekvämt att ligga ner och jag ville skynda på förlossningsarbetet så satte mig på en pilatesboll. Minns från förra gången att jag tyckte om att sitta där och det gjorde jag även denna gång. Min älskade Jakob satt bakom mig.
 
 
Nu är det lite luddigt med tiderna, går efter förlossningsjournalen jag fick med mig hem. 
 
Vid 09 var jag öppen 4 cm. Bm kunde känna på hans huvud och då blev jag så himla taggad och ville spola fram tiden tills han var ute. 
 
I mitt förlossningsbrev hade jag skrivit "Jag inte bara vill ha epiduralen, jag SKA ha den." så dom gjorde mig redo för den så att allt skulle vara klart när jag kände att jag ville ha den. Dom stack mig i armarna och satte in en slang på ovansidan av handleden och inte långt efter det började jag tjata efter epiduralen så de ringde efter narkosläkaren. (För er som inte vet vad eda/epidural är så är det ryggbedövning).
 
Här hade de precis stuckit sönder mig (jag är väldigt svår att sticka i armarna) och jag försökte få i mig lite frukost men var helt slut så orkade knappt lyfta armarna. Vi hann inte äta något innan vi for hemifrån så jag fick frukost och sen kom min pappa och bror förbi med fika åt Jakob som också var döhungrig. 
 
Jag tyckte inte att det tog så lång tid för narkosen att komma men vet inte vilken tid jag fick den. Fick sätta mig på sängen, Jakob satt framför mig på en stol. I handen hade jag lustgasen och fick ta några värkar innan dom kunde sätta igång. Dom var så pass täta att det tog (enligt mig, om jag jämför med förra gången) lång tid att sätta EDAn. Dom fick pausa några gånger, jag försökte sitta still men det var väldigt svårt. Men med ögonkontakt med Jakob och lustgasen tryckt mot ansiktet i stort sett hela tiden så gick det till slut. Tyckte det tog så lång tid för dom så jag frågade om jag var så tjock att dom inte hittade rätt men då bara skrattade dom och sa "nejnej du är perfekt". Hahah. Kan ju tillägga att jag tryckte lustgasen så hårt mot ansiktet att jag hade ont i några dagar efteråt, var alldeles öm runt näsan och på kinderna!
 
Efter EDAn var lagd skulle jag ligga i sängen med ctg ett tag. Planen var att ligga där en halvtimme och sen sitta på pilatesbollen igen men jag orkade inte röra mig så låg kvar i sängen resten av tiden. Försökte vila mellan värkarna men det gick inte så bra. Jag vill minnas att bedövningen hjälpte bättre med Melwin för den här gången fick Jakob fortsätta massera ryggen. 
 
10:30 öppen 5. Någon gång efter det här frågade barnmorskan om jag ville ha mer smärtlindring, denna gång i form av sterila kvaddlar. Allt som betydde att jag skulle ha mindre ont välkomnade jag med öppna armar. Hade dock inte läst så mycket om det och visste knappt vad det var så bm förklarade lite snabbt och sa att det känns som 100 getingstick just när dom sätter den men att de ska hjälpa mycket. 'Äsch, vad är getingstick mot förlossningsvärkar' tänkte jag så sa att jag tar den gärna. Hon hämtade in en uska som skulle hjälpa henne och dom skulle göra det då värken var som värst. Fy-fan så ont det gjorde. Tror fasen att det är bland det värsta under hela förlossningen. Försökte dra bort deras händer och skrek åt dom att sluta.. Kommer aldrig mer vilja ha kvaddlarna! (Klart vi ska va med om fler förlossningar hehehehe). 
 
I ett sms till min bror skrev jag att jag var öppen 5 cm och att om inte vattnet har gått av sig själv inom en timme så ska de ta hål på hinnorna. Men det gjordes inte, vet inte varför. 
 
12:00 Öppen 8 cm. Fortfarande ingen vattenavgång.
 
Låg kvar i sängen, hade Jakob nära mig hela tiden. Han ställde upp kameran och filmade lite men vi hann inte filma länge innan jag kände ett tryck neråt och halvskrek "nu kommer bebisen, nu kommer bebisen!!! tryck på knappen!". Jakob sprang och stängde av kameran och tryckte på knappen och in kom barnmorskan. 
 
Screenshot från filmen, bara några sekunder innan jag sa att bebisen är på väg
 
12:30 Öppen 10 cm. Fortfarande ingen vattenavgång.. De tog hål på hinnorna kl 12:37 och enligt journalen fick jag krystvärkar direkt efter det men det stämmer inte för jag kände att jag ville trycka på innan det. Vid det här laget hade jag halvt panik och var samtidigt helt borta för jag sög i mig av lustgasen hela tiden. Minns bara att bm sa att hon skulle ta hål på hinnorna men inte att hon faktiskt gjorde det. 
 
Dags att krysta ut lillgubben! Låg på sidan precis som förra gången. Höll hårt om Jakobs nacke och ville bara försvinna in i honom. Ville att han skulle rädda mig från all smärta. Och det gjorde han, genom att peppa mig till trycka ut bebisen. När de sa att de kunde se hans huvud frågade jag om en spegel för jag ville ju också se! Så jag fick en liten spegel och herreguuud vilken kraft jag fick av att se hans huvud, blev sjukt taggad på att få ut honom. Så jag tog i allt vad jag kunde och sen helt plötsligt, klockan 12:48 så bara kom han! Det var så häftigt att se! Förra gången såg jag inte när Melle kom ut, jag bara kände det och sen fick jag upp honom på bröstet men nu såg vi allt! Kanske låter det äckligt för er som inte har fått barn men det var verkligen häftigt! Tårarna rann, både på mig och Jakob. Vilken otrolig lycka! Äntligen äntligen äntligen var han här och vår familj blev större ♥ 
 
♥ 3460 gram och 52 cm ♥ 
 
 

 
 
Lillen hade bajjat i fostervattnet så vi var tvungna att stanna på BB i minst 24 timmar. Men han mådde super så vi fick åka hem direkt när dom timmarna hade gått. Dom som jobbade på förlossningen och BB får fem av fem stjärnor. Alla var så trevliga. Jakob fick t.o.m stanna kvar över natten även fast det var ganska fullt. Vi hade ett eget rum och kunde verkligen ta vara på det första dygnet. 
 

Kommentarer
skriven av: Anne

Oli jännittävää lukea ja hyvin kerrottu. Mahta kokemus teille taas ja hienon kultapalan saitte <3

2014-04-07 @ 14:38:51
skriven av: Johannamem

Vilken härlig förlossningsberättelse! Sitter med tårar i ögonen, är nåt magiskt med förlossningsberättelser när man själv också fött barn.. Och så fina bilder!

2014-04-07 @ 14:56:47
skriven av: Sofie

Så roligt att du vill dela mig dig av detta! Blir helt tagen, och tårögd! Så himla fint skrivet alltihop och alla bilderna, så mäktigt :)

2014-04-07 @ 19:25:42
skriven av: Anna

Kul att läsa! Bra jobbat! :) fantastiskt med förlossningar! Fina bilder :)

2014-04-07 @ 21:46:34
skriven av: nathalie

Åh så underbar läsning! Fantastiskt med förlossningar :) All lycka till familjen :) Vill också ha en bebis nuuuuu

2014-04-08 @ 14:17:09
URL: http://pinkyy.blogg.se
skriven av: Lovisa

Vad duktig du är på att skriva, och grattis till lillen :) Riktigt kul att läsa!

2014-04-10 @ 11:19:41
URL: http://jlovisas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0