Sammanfattning av graviditeten med Helmi

2016-04-22 | 00:02:00
Är lite ledsen över at jag inte bloggade mer när Helmi låg i magen, precis som jag gjorde med M och V.. Därför kommer här en liten sammanfattning av graviditeten. Har skrapat ihop den från olika sidor som jag hittat på google! 
 
 
 
När fick du reda på att du var gravid?
15 oktober 2014
 
Hur gammal var du då?
Hmm.. 2....1? Ja! 21! Tror jag? Hahha snacka om dålig koll...... Har så svårt att förstå att jag är 23. Tänker att jag fortfarande är typ 19 eller 20. 
 
Blev det en chock?
Både ja och nej. Det var inte planerat men vi skyddade oss inte heller. Vi tänkte helt enkelt inte alls på det. Fick inte mens så anade att jag kanske var gravid, så jag köpte ett test men det visade negativt. Tänkte att min mens säkert bara var lite sen, men en vecka senare hade jag fortfarande inte fått den så testade igen - negativt. Min mens har alltid varit väldigt regelbunden och även fast Viggo bara var några månader (4? ja han måste ha varit runt 4 månader när jag blev gravid igen.. typ. tror jag) så hade jag redan haft mens 3 gånger och den var regelbunden redan då. Väntade ännu en vecka, ingen mens men testet visade fortfarande negativt. Även fast testen visade neg så kände jag ändå att det inte kunde stämma, jag kände mig gravid. Men jag sket i det och orkade inte slösa pengar på fler tester så jag väntade i över en månad innan jag testade igen, och då fick vi två tydliga streck på stickan. <3 Jag kände det på mig men blev ändå lite rädd och chockad. 
 
När jag tog det positiva testet så hade vi precis kommit hem, Jakob stod fortfarande i hallen och klädde av barnen. Jag var så himla kissnödig hela vägen hem och tänkte att det var lika bra att testa direkt vi kom hem för då hade jag ändå hållt mig så länge. Minns att jag kollade på stickan, tog med det ut till hallen och ba kollade på Jakob och sa "jag är gravid". Visste inte vad jag skulle säga mer eller hur J skulle reagera, man han blev så himla glad. Jag minns också att jag frågade ba "ska vi seriöst ha ett till barn? tre barn?!". Hans svar: Ja, det ska vi.  Det var så himla självklart bara, klart vi skulle ha en till! 
 
Ops, långt svar. NÄSTA FRÅGA TACK 
 
bf+4
 
Hade du mycket halsbränna?
Nej, inget alls. Inte en endaste gång. Inte ens en pyttehalsbränna. Inget. Nada. Och ja, mina barn hade hår på huvudet när dom föddes så det där är bara en myt. 
 
Spydde du mycket?
Samma svar här, inte en enda gång. Mådde illa några veckor i början men aldrig så att jag spydde. 
 
Hade du mycket foglossning?
Haha samma svar igen. Nej ingen foglossning alls. Eller i början trodde jag att jag skulle få det, för det kändes lite konstigt i ljumskarna, men det var nog bara för att Viggo låg där inne bara några månader tidigare och att allt inte var helt återställt än (vad vet jag?). För foglossning var det inte och det gick över. 
 
 
 
Hade du mycket sammandragningar?
I stort sett aldrig. Någon mesig då och då kanske, men inte ofta alls. 
 
Ditt sf-mått som störst:
Oj jag vet faktiskt inte. Minns inte och orkar inte ta reda på det, haha. Men kanske...34-35? 
 
Åt du mycket av något speciellt?
Ni anar inte hur många kexchoklad jag tryckte i mig. Från typ vecka 25 så åt jag minst 3 per dag. Det sjuka är att jag fortfarande inte är less på dom! Jag hoppades på att få ut en go å gla bebis, och det fick jag. Sen om det är tack vare all kexchoklad eller inte är oklart. 
 
2 dagar innan beräknat
 
 
Har du fått bristningar på magen?
Ja två pyttepyttepyttesmå, dom kom alldeles i slutet men syns inte längre. Alltså dom är verkligen minismå (typ 1 cm) så jag ska absolut inte klaga. Fick inte en enda med pojkarna så det var väl bara på tiden! 
 
Trodde du att det var en pojke eller flicka? 
Jag var ganska säker på att det var en pojke. Men helt seriöst så kände jag på mig (eller hoppades i smyg?) att det var en flicka men jag tryckte bort dom tankarna hela tiden. Minns att jag sa "antingen så känns den här graviditeten annorlunda och magen ser annorlunda ut för att det är tredje graviditeten eller för att det är en flicka". Vet ju fortfarande inte vilket av dom som stämmer! På RUL fick vi inte se något heller för lilla fröken låg med benen i kors och hade navelsträngen emellan, precis som jag hoppades. För som jag skrivit tidigare så ville Jakob ta reda på könet men jag ville få en överraskning. Och jag fick som jag ville, såklart! 
 
 
Gick du över tiden?
Ja.... 16 dagar. De längsta dagarna i mitt liv. 
 
Hur mycket gick du upp i vikt?
Ca 13-14 kg tror jag. Något mer än med pojkarna! 
 
vecka 33
 
 
Hur var förossningen?
Jag har ju skrivit en förlossningsberättelse så om ni inte har läst den eller vill läsa den igen så klicka här.  Men i korta drag så var den smärtsam men utan komplikationer. 
 
Hur lång tid tog det?
Ganska exakt 11 timmar från första värken tills att hon var ute. 
 
Vad tyckte du var jobbigast?
Att jag hade ont mellan värkarna och att jag inte kunde känna när värken började, så jag hann inte alltid ta lustgasen i tid för att få god effekt av den innan värken var som värst. Så ibland sög jag i mig gas hela tiden och var alltså ganska hög ett tag, och ibland hann jag inte ta den alls.
 
Var du rädd för något?
Rädd och rädd, men jag ville hålla koll på bebisens hjärtljud med ctg för jag fick veta i efterhand att Melles hjärtljud sjönk mycket under hans förlossning (men då sa dom inget till mig) så den här gången ville jag hålla koll själv. 
 
bf+6 
 
 
Grät du? 
Ja för jag var så grymt trött!
 
Skrek du?
Ja det gjorde jag nog, tror jag! Inte så där som vissa gör på förlossningar på tv men jag kan inte direkt påstå att jag var tyst heller. 
 
Tog nu smärtstillande? 
Jepp, lustgas och EDA!
 
Blev du sydd?
Nix. Är ganska slapp, har ju klämt ut två ungar tidigare. Haha, skoja ba! Nä men jag behövde faktiskt inte sy något. Min mutta var perfa direkt efteråt, så fin så :):) Okej ge dig nu Jennica. Hahah.. (är lite trött kanske)
 
vecka 39
 
 
Hur många var inne i förlossningssalen?
Jag, Jakob, en barnmorska och en sköterska. Och Helmi såklart! Och pappa en liten stund för han körde oss och ville följa med hela vägen in. Så han stannade och skämtade lite med barnmorskan innan han åkte igen, haha! 
 
Hade du någon nära dig?
Jepp, Jakob och lustgasen! Mina två kärlekar under förlossningen. 
 
Vilket sjukhus födde du på?
NUS
 
Hur stor var bebisen? 
3580 gram och 49 cm ren lycka 
 
TUL vecka 36 (4D)
 
Vad fick hen heta?
Helmi! Anne Helmi Jennica. 
 
 
Var allting värt det?
Nja så här i efterhand tycker jag nog inte det. Haha förlåt men alltså finns det ens någon som skulle svara nej på denna fråga? Såklart det var värt det, skulle göra om det vilken dag som helst. Även fast jag sa till Jakob direkt efter förlossningen att det var sista gången så äsch, det vet vi alla inte är sant. Hehe. PIK JAKOB, PIK. 
 
Hur ser du på graviditeten idag? 
Jag älskar att vara gravid! De enda tillfällena som jag inte gillar att vara gravid är från ungefär bf+7 och framåt, dom dagarna är bara långa och jobbiga. Men annars älskar jag att bära mina barn i magen. Den här gången slapp jag dessutom kliva upp om nätterna för att kissa. Inte en enda natt behövde jag vakna för att tömma blåsan och det är nog inte vanligt! Med M och V behövde jag gå upp 1-3 gånger varje natt. Jag har inte haft speciellt ont någonstans, ingen foglossning, i princip inga bristningar, ingen halsbränna, inget överdrivet jobbigt illamående.... Men jag kan komma på en extremt jobbig sak.. Sparkarna från vecka 35 (ish) och framåt, alltså dom gjorde så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen.  
 
Vill du ha fler barn?
Jepp!!!
 
På väg till MVC, vecka 40
 
 
 

Kommentarer
skriven av: nune

Muistan kun Jakob soitti ja kertoi että "nyt on vauva tullut ja tyttö tuli". Nauroin ja itkin samaan aikaan. Olin niin toivonut että saisitte ainakin yhden tytön ja niin sinä kävi <3

2016-04-22 @ 08:13:12
skriven av: Anonym

Kommer fler barn komma före typ ett jobb eller en bostad där ni ryms tror du? :O

2016-04-29 @ 11:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0